Followers

Wednesday, December 23, 2015

Hidupkan lesen di JPJ Bangi, planning tukar plan di Celcom, TNB pasal silap bayar bill dan LHDN.

Esok cuti lagi kan. Cuti Maulidur Rasul dan Christmas sambung cuti Sabtu Ahad. Makanya 4 hari bercuti lagi. Fuh.

InshaAllah on Jumaat kami mahu ke PD. Balas semula pada anak-anak sebab tidak dapat mandi laut masa pergi Avani Sepang baru-baru ini. Rasa bersalah gitu. Sebab itu aku yang suggest pada HC untuk ke PD. Nanti bawa sekali anak kaklang, Ezad.
Itu planning nyalah. Sebab since balik dari Sepang hari Ahad tu, Hafiy macam kurang sihat. Demam malam dan batuk yang ada kahak. Memang mild sahaja, tidak teruk pun. Tapi aku sudah beritahu HC, kalau Hafiy masih nampak macam lemah, cancel lah planning PD. Semalam masa bawa Hafiy jumpa Dr, katanya cuma demam viral bukan demam bakteria.
Kisah di Avani Sepang, nenanti update yo..

Story hari ini
Pagi tadi dalam 9.30 gitu aku sampai di JPJ Bangi. Plan untuk hidup lesen memandu aku. Huhu, matinya ialah pada 7/8/2015 lepas. Ni hah baru nak hidupkan. Alhamdulilah tiada kejadian tidak baik sepanjang lesen mati. Hahaha.

Muka langsung tidak boleh blah.
Hehehe..

Kisahnya lagi. Lesen aku yang satu lagi tu, yang ada gambar tu ntah ke mana hilangnya. Ialah last renew lesen ialah 5 tahun yang lalu. Sudah berkubur ke mana ntah lesen aku yang ada gambar tu.  
Aku selesai urusan di JPJ, dalam tempoh 45 minit sahaja dengan jarak 50 orang. Urusan di kaunter kurang dari 10 minit. Memang kejap sangat. Bagi IC dan lesen yang lama, bagi duit, done. Aku bayar RM60 untuk tempoh 2 tahun. Tidak lama lepas itu, nama aku di panggil untuk ambil lesen yang telah siap. 
Ini ialah 1st time aku dapat lesen yang baru ala macam IC tu. Mula-mula pegawai kaunter tu tanya, ada bawa gambar tak?. Aku cakap, aku cuma ada gambar yang background biru sahaja. Yang background putih aku tiada. Jawab pegawai kaunter tu, ok tidak mengapa. Kita guna gambar IC sahaja. Makanya, terciptalah lesen baru aku dengan gambar masa aku umur awal 20an rasanya. Siap HC pun tempelak aku pasal gambar tu..hehehe. Apa-apalah yunk.
Syabas JPJ, cekap sungguh!!!

LHDN Hentian Kajang
Ada urusan yang bertangguh tangguh untuk aku ke LHDN ni. Kali ini ada masa, hendak teruslah settlekan kunun. Sampai di LHDN tanjat boboy, ramai gila orang. Rupanya orang hantar form BRIM. Alahai, dengan lemahnya aku pusing baliklah ke kereta. Lain kali sahajalah pergi lagi. 
Kasihan juga aku tengok orang-orang yang masih guna borang untuk update BRIM. Bukan ke sudah ada online sekarang ini.

TNB                                                                                                                                                            Lepas itu aku terus ke TNB Bangi. Ni kisah HC yang silap bayar bill electric Dec 2014 lepas. Kiranya aku sudah buat laporan pada 12 February 2015. Until sekarang rasanya duit itu tidak di kembalikan semula. Walaupun katanya dalam bulan 2 itu juga TNB telah refund duit bill tersebut ke dalam akaun TNB rumah sekarang.
Entahlah, biar HC yang settle kan hal ni.          

CELCOM Sg. Chuah
Last call punya tempat. Sudahlah aku tidak sarapan pagi tadi. Wahai perut, elok-elok ya. Di sini aku mahu tukar plan celcom aku ke First Blue plan. Dengan harga RM45 permonth. Sekarang ini bill aku ialah RM78@RM68 kot sebulan dengan 3GB. Internet aku ini manjang tidak pernah habis setiap bulan. Rugi tau. Sudahlah di rumah aku memang ada internet, makanya bila di rumah selalunya ber wifi sahaja. Line celcom memang kurang lajulah di kawasan rumah aku, walaupun rumah aku ini adalah di atas bukit.
                                                                                        
Kisahnya tadi masa di kaunter celcom, aku sudah hulur duit untuk bayaran RM45. Kemudian pegawai di kaunter beritahu. Puan, saya nasihatkan kalau puan hendak tukar plan sebaiknya ialah pada 3-5 hari sebelum habis cycle plan puan. Cycle aku habis esok 24/12. Makanya nanti katanya aku akan rugi sebab perlu bayar dua bill. 
Itu nasihat ikhlas dari pegawai bertugas tu. Lagi satu, boleh juga tukar plan pada pertengahan cycle, iaitu hari ke 15.
Aku cancellah planning mahu tukar plan tadi. 
Ada Celcom di Alamanda yang buka until 10pm.

Done, alhamdulilah.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails