Followers

Tuesday, April 22, 2014

Exam sudah selesai. Im happy.


Assalamualaikum,

Syukur sangat-sangat sebab exam sudah habis. Walaupun sekadar dua papers. Namun bagi orang yang berkerja, berkeluarga, emak, isteri dan anak-anak kecil seramai 4 orang. Dua itu pun sungguh membuat kecut perut. Memang terasa beban yang berat di bahu ini.

Saya tidak pastilah orang yang mempunyai background kursus lain. Tapi for me, calculation always yang pertama saya study masa ulangkaji dan juga yang pertama di jawab masa examination. Buka soalan exam, terus cari perkataan EMV, EPVI. Tapi sebelum itu terus buat Network Diagram, Critcal Path and Probability dulu.
Kemudian baru terkial-kial tengok soalan teori.
Saya sedar, saya memang low sikit part hafal / mengingat notes untuk teori.
Ada sesiapa-siapa ada tips untuk mudah ingat terutama untuk part baca dan baca lagi.

Semalam saya dan HC sudah mula project kemas mengemas. Mula dengan part baju dahulu. Tapinya saya banyak tengok sahaja masa itu. Entahlah feeling masih penat lagi kot. Otak masih belum cukup rehat. Akhir saya tertidur. HC masih continue mengemas.

Serius saya ini bukanlah rajin excellent orangnya. Namun kuasa Allah tiada sempadan. Hanya DIA yang membuka dan memberi kerajinan pada saya.
Kisah pada hari Sabtunya, saya memang macam sudah ke laut juga masa study teori part untuk subject risk. Memang hendak score bahagian calculation sahajalah fikir masa itu.
Susah benar hendak cari feeling study hard bagai.
Masa itu jam masuk 9 malam rasanya, saya masih study lagi. Hari Sabtu itu saya tidur dekat jam 3 pagi.
Terus terang, saya ini memang Allah kurniakan hati yang pantang di perlekehkan. Kononnya macam yang mudah tersinggung gitu. Hehe.

Masa perbincangan di whatsapp sesama kawan kelas, tetiba ada kata-kata yang bagi saya yang sensitif ini membuat saya rasa cukup tersinggung.
Rasanya tidak perlulah di ceritakan pasal apa kan.
Terus-terus lepas itu, saya jadi kebal. Saya terus semangat untuk belajar. Serius saya jadi minat dan tekun ulangkaji.
Hikmahnya, salah topic yang saya fokus semula masa itu merupakan soalan compulsory dalam paper exam risk. Kiranya dalam dua soalan juga saya dapat jawab hasil dari kisah sentap saya itu.




6 comments:

mama maman aka yana said...

cekalnya belajar lg.. dulu buat tp halfway.. hahaha.. skrg mmg rasa tak mampu dah.. relax dulu

maidatul said...

betul akak bila part calculation seronok je nak menjawab...bila part teori adoiii poning kepala nak goreng....hihihihi

apapun semoga Allah permudahkan urusan kita....
;)

Ms Haslina said...

salam yana. setakat ini masih tegar lagi.
semoga ALLAH permudahkan urusan kita. amin.

akma - amin ya rabbal alamin

Mia Liana said...

wahhh.. good luck ya... lepas ni berdoa... moga2 dapat markah bagus.

#sangat respect

Mia Liana said...

sorry.. lupa nak paste ni plak

thanks sudi join segmen nak url #3, senarai blog ada di http://www.mialiana.com/2014/04/senarai-url-blog-3.html

Ms Haslina said...

terima kasih mia sebab sudi dtg blog saya.
terima kasih juga atas nasihat itu.

p/s tahniah pada mia sebab excellent student masa study di OUM dulu.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails