Followers

Wednesday, March 14, 2012

Orange cake & Cup cakes.

Salam Wednesday. Alhamdulilah.
Story malam hari tadi. Yup aku membakar kek lagi dan pertama kalinya mencuba membakar cupcake juga.

Sebelum kejadian berlaku.
Balik petang itu, kepala masih terasa macam pening. Tiada kepastian kenapa puncanya. Makan sebelum mandi, aku baringkan diri sekejap. Serius weh terus terlelap.
Hatta terbangun tetiba, sebab dengar Qeqeem menangis di tingkat bawah. Itulah kalau jadi emak-emak ini memang  alert kalau dengar tangisan anak.

Terus menerus mandi.
Lepas dinner, alhamdulilah burp. Jangan marah yea, hubby yang masakkan ayam goreng bersambal dan goreng sayur sawi. Lauk sempoi namun mengenyangkan.

Hubby suka yang Nipis.

Sebenarnya sudah banyak kali juga hubby hint pada aku supaya bakarkan lagi kek oren yang nipis. Sebab rasa macam sedap katanya kalau makan dengan ketebalan begitu.
Sebagai isteri mithali (ahak ahak). Aku menurut perintah.

Lepas makan malam sempoi itu, semua di rumah keluar.
Di tinggal sahaja aku dengan Qeqeem. Aku ok sahaja.
Proses perjalanan membaking aku malam itu memang terhenti-henti. Qeqeem kejap-kejap sudah sampai ke dapur.
Aku tidak sempat membuat pagar di mana-mana didalam rumah since Qeqeem sudah merangkak ini.
Kecian tau aku tengok muka dan dengar baby sayang aku ni duk merengek minta di dukung.
Okies aku stop dan aku buat kerja semula dan aku stop lagi. Basuh tangan, lap tangan, sambung kerja semula. Stop lagi bancuh susu dan dukung Qeqeem, pujuk dia dan letak tempat banyak toys. Begitulah kisahnya pusing pusing, kejap lagi dia sudah sampai lagi dekat kaki aku.
So, kawan-kawan memang selalu tanya macamana aku manage membakar dengan anak kecik-kecik. Erm, macam aku cerita diataslah. Yang penting ialah MINAT.

Dalam dua kali juga aku membakar yang part nipis itu malam tadi itu.
Dan sebab rasa macam boring asyik bakar nipis, maka pertama kalinya, lebihan adunan itu aku cuba buat cup cakes. Gigil kejap. Aku memang begitu, semua menda hendak gigil.
Alhamdulilah, ngam bentuk rupanya.
Berjaya.

De cup cakes.
1st trial.

Bahan-bahan.
250 gram mentega
200 gram gula kastor
4 biji telor
220 gram tepung kek
30 gram jus oren
3 sudu besar parutan kulit limau
1 sudu teh serbuk penaik
1/2 sudu teh perisa oren
1 sudu teh pewarna oren
1 sudu besar blue poppy seed(option)

Cara membuatnya.
Mentega, perisa oren, pewarna oren dan gula kastor di satukan dan di putar hingga kembang dan putih.
Masukkan telur sebiji demi sebiji dan putar hingga sebati.
Tepung kek dan serbuk penaik di ayak dan di masukkan sedikit- sedikit berselang seli dengan jus oren.
Masukkan kulit oren dan blue poppy seed. Gaul sebati.
Gris loyang.
Tuang adunan didalam tin pembakar bersaiz 8 inci@18cm (saiz empatsegi).
Sebab aku buat nipis, makanya aku guna loyang 8inci sebanyak 2 kali. Dan lebihan adunan aku tuang dalam 6 biji bekas cup cakes.
Masak pada suhu 35 - 45 minit dalam 165 degree untuk kek.
Dan bakar 175 degree selama 30 minit untuk cup cakes. Dan suhu adalah bergantung pada oven masing-masin.

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails