Followers

Friday, August 21, 2009

Keindahan itu tersembunyi.

Pelik sungguh pagi tadi masa aku tengah driving pergi kerja. Kalau tidak silap, dekat 3 buah kereta terbalik (berdasarkan pandangan aku kerana bonet depan kemek dan cermin depan retak or pecah) di sepanjang perjalanan aku dari Pandan Indah ke IKRAM kajang. Kenapa boleh jadi gitu ek?. Hujan ke malam tadi?...ermmm..tiada kepastian pulak.
Masalahnyer bukan aper aku story menda kereta nie. Sudahlah aku kelambatan untuk pergi kerja, lepas tu journey kejap stand still kejap laju. Apa lagi mak buyong seperti aku ini, sudah nampak macam bintang-bintang klu kereta tengah stuck tidak bergerak-gerak gitu.

Ada rahsia rasanyer perlu aku cerita ceriti di sini. Tidak lah rahsia besar-besaran, kecil-kecilan gitu. Saja je...nak kongsi-kongsi dengan other pregancy mother and becoming mother di luar sana. Semenjak aku prengnant ini, aku memang tidak pernah menggunakan lagi apa-apa cleanser sebagai pencuci muka. Maksudnyer aku hanya mencuci muka mengguna kan air sahaja!!. Tapi jangan sangka muka aku kini dipenuhi jerawat sebab tiada pencuci yang menghapuskan kekotoran akibat bekerja seharian di pejabat. Kalau aku sempatlah, pepagi lepas mandi memang aku 'bersihkan' muka guna toner loreal revita lift anti wrinkle firm yang botol putih dan penutup warna merah tu. Aku sudah lama juga guna product loreal ini. Letak setitik dua titik pada kapas muka dan sapu kan sebagai pembersih muka. Memang kotor jugalah kapas itu lepas aku guna untuk bersihkan muka. Hanya itu sahaja yang aku gunakan hari-hari kalau hendak pergi kerja.
Alhamdulilah muka aku since pregnant ini mmg tidak langsung mendatangkan masalah. Walau aku biarkan tidak bercleanser berhari-hari. Itu hikmahnya orang mengandung, kekadang mereka dikurnian kulit yang memang cantik kemerah-merahan gitu. Lagi pun, aku sungguh tiada masa hendak mencari pencuci muka brand lain dari yang aku guna before ini. Ini kerana pencuci muka sekarang memang aku tidak boleh gunakan. Hasilnya nanti muka aku akan jadi kering dan ngelupas. As a result sebab itu aku ambil keputusan tidak perlu mencuci muka buat mana ini...heheheh. Jimat masa aku dalam bilik air. Tapi pada mereka yang jenis muka bermasalah, jangan diikutkan ragam aku ini. Tidak pasal-pasal nanti muka lelama jadi berjerawat batu pulak.

Antara perkara yang aku lagi ialah berat badan aku semestinya akan turun bila aku pregnant. Itu memang heaven sungguh bagi aku. Sebab aku ini memang payah sungguh hendak kurus semenjak dua menjak. Bayangkanlah masa aku study di Univ. dulu masa umur aku belasan tahun berat aku leh cecah ke 45 kg kalau time berpuasa. Tapi sekarang ini, sebelum aku pregnant lah, berat aku ialah nearly 66 kg. Berat sungguh kan!!!!!!!!!!!...
Disebalik keseronokkan berat badan aku turun, aku kena terimalah dugaan alahan yang sungguh sungguh hanya ALLAH sahaja yang memahaminya betapa peritnya the my 1st trisemester pregnancy. Muntah dengan tiada ending nya setiap hari since aku tahu aku ini berbadan dua. Sampai satu masa aku sudah tidak mampu untuk berdiri sendiri, bengkok badan ini kalau hendak berjalan ke bilik air. Muntah memang dalam baldi sahaja di tepi katil. Pahit dalam mulut sememangnya sudah menjadi rasa biasa seharian aku. Allahuakbar...
Last sekali sebab aku sudah tidak mampu menahan diri menahan perut yang sentiasa sakit sebab tiada apa lagi yang tinggal untuk di muntahkan. Aku ikut nasihat kakak aku untuk warded di hospital. Masa itu kandungan aku cecah 3 bulan rasanyer. Bayangkan since 7 weeks pregnancy until 12 weeks pregnancy aku boleh tahan dengan diri aku yang sudah cengkung rasanya sudah mahu melayang-layang rasanya kalau berjalan. Aku masih mampu terima dugaan Allah.
Masa warded itu, aku takut gak. Apalah keadaan kandungan aku nanti. Sihatkah dia?. Memula timbang berat..ahah...jangan terkejut okies. Berat aku ialah 59kg!. Almost 7kg hilang dalam masa sebulan lebih. 2 hari satu malam warded, berbelas botol air masuk dalam badan aku untuk bersihkan warna urine aku supaya kembali jernih. Doc cakap kencing kotor juga antara penyebab aku asyik muntah sahaja..ooooo gitu ek. So bila everything clear..aku pun discaj the next day. Alhamdulilah..
Menda ni mmg jadi pengajaran pada aku, next time klu aku kena alahan pregnancy yg teruk, aku mesti direct ke hospital utk dimasukkan air. Sebab itu antara the best solution untuk pastikan alahan itu dapat dikurangkan.

One more thing, hati aku mmg berdebar-debar masa pergi untuk scan perut utk 1st time. Aku risau, dengan keadaan aku masa itu, bagaimanakah tahap kesihatan kandungan aku?. Maha besar Allah, masa Doc tunjukkan live scanning di screen...memang aku nangis masa itu. Nangis aku tengok betapa aktif nya baby dalam perot aku....sungguh aktif!!!!!!!!. Dia tengah menggerakkan tangan kaki semuanya dengan berenang riang dalam perot mama dia yang memang tengah high melepet-lepet gitu. Memang sungguh aku tidak percaya, tapi itulah hakikatnya.
Alhamdulilah.


Moral of the story -
1- kulit muka cantik kemerah-merahan (nampak manis jea)
2 - berat badan turun (syiok)


Choww...lain kali kongsi-kongsi lagi.
Selamat Menyambut Ramadhan pada semua sesama Islam. Harapan semoga ramadhan kali ini penuh makna dan dapat di lalui dengan penuh sempurna...amin.

3 comments:

Eliss said...

selamat berpuasa!

Ina Hashim said...

lin

itulah yg akak alami wktu preggie alysha dulu..smp blackhead segala pun hilang lenyap...kulit muka licin-selicinnya...hormon org mengandug la katakan

Ms Haslina said...

eliss ~ sama pada eliss sefamily..selamat berpuasa...

kak ina ~ itu lah kak...dalam kepayahan mengandung ada hikmah tersembunyi yg allah berikan...alhamdulilah...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails